To av Norges fremste digitale lokalmatkonsepter slår seg sammen for å styrke salg av mat direkte fra produsent til konsument!
I bransjer med mye potensiale er det som regel mange som ønsker seg en bit av kaka. Det gjelder også for lokalmat. De siste årene har det dukket opp flere konsepter for kjøp og salg av lokalmat, både til Horeca-markedet og direkte til konsument. Felles for dem alle er at de ønsker å gjøre lokal mat mer tilgjengelig, og den utfordringen har de forskjellige løsninger på. Flere mener at det er for mange og for like lokalmatkonsepter i markedet nå.
Så vi hører på dere og slår oss sammen - Matfra.no har derfor kjøpt Lokalmatportalen! Sammen med de dyktige gründerne av Lokalmatportalen fortsetter driften i Matfra.no, og i samlet flokk jobber vi enda bedre for å gjøre det enkelt å kjøpe og selge lokalmat i hele Norge. Vi oppfordrer alle matprodusentene som brukte Lokalmatportalen til å bli med i fellesskapet på Matfra.no. Vi oppfordrer også alle kundene som brukte Lokalmatportalen til å følge Matfra.no for å finne lokal mat i ditt område fremover. Sammen bygger vi Norges største digitale markedsplass for lokal mat!
"Helt fra dag én har vi ansett Matfra.no som vår største og argeste konkurrent. Nå er vi superglade for at vi kan slå våre krefter sammen og bidra til økt selvforsyningsgrad, overlevelse for småskala bønder og produsenter og lettere tilgang til lokalmat for deg som kunde."
Wenche Fremo, gründer av Lokalmatportalen
"Blant alle lokalmatkonseptene som eksisterer i Norge i dag er Lokalmatportalen den som er mest lik Matfra.no i konsept og visjon, og derfor har vi fulgt dem tett som konkurrent. Norsk landbruk er bygd på samarbeid og vi tror at dette også er nøkkelen til suksess fremover. Sammen skal vi gjøre det enda enklere for forbrukeren å handle lokalt i hverdagen, velge et alternativ som er bedre for dyr, helse og klima og samtidig støtte lokalsamfunnet i enda større grad."
Mariann Solaas, gründer av Matfra.no
Kort om Matfra.no:
- En digital markedsplass som formidler lokal mat i hele Norge
- Konseptet startet i området Harstad/Kvæfjord i 2019
- Har i løpet av 2020 vokst fra 8 produsenter lokalt til 40 produsenter nasjonalt
- Planlegger å ha minst 100 produsenter i løpet av 2021
- Er i skrivende stund tre årsverk fordelt på fire personer i teamet
- Henter ekstern kapital første kvartal 2021 for å kunne ansette enda flere og fortsette videreutvikling av plattformen
- Les også vår Årskavalkade for året 2020