Året 2020 går inn i historiebøkene som et annerledes år for hele verden.
Også for alle oss som driver med lokalmat i en eller annen form. Konseptet Matfra.no startet i regionen Harstad/Kvæfjord i sør-Troms fylke, med produsentklynga Kvæfjord Matkultur som pilotkunder. Her hadde vi formidlet lokalmat i to år allerede, først gjennom en helt vanlig nettbutikk men etterhvert gjennom den skreddersydde markedsplassen vi benytter i dag. Det fungerte så bra at i starten av mars 2020 inviterte vi lokalmatprodusenter fra hele resten av landet til å bruke Matfra.no som markedsplass for sine produkter.
To uker senere stengte hele Norge - og verden - som følge av pandemien forårsaket av Covid-19. Det innebar også at restauranter, hoteller og kaféer som til vanlig handlet lokale råvarer ikke lenger hadde mulighet til å holde åpent. Bondens Marked innstilte sine arrangementer og mange REKO-ringer kunne ikke ha utleveringer. Tilbake sto alle lokalmatprodusentene med produkter som de ikke fikk solgt og en inntekt som forsvant. Vi i Matfra.no fortsatte vårt markedsarbeid for å nå ut til alle lokalmatprodusentene og fikk enorm respons! Vårt bidrag til den felles dugnaden var å redusere kostnaden for å bruke markedsplassen til et minimum. Vi tjener ingenting, men kan allikevel bidra til at lokalmatprodusentene overlever denne vanskelige tiden.
I august lanserte vi en ny funksjon ønsket av produsentene som bruker markedsplassen. Vi erfarte at det var utfordrende å få til en god løsning på produkter som varierer veldig i vekt. I tillegg ønsker mange produsenter å kunne selge produktene sine tidligere for å få bedre sikkerhet og kunne planlegge bedre, men kundene ønsker ikke å betale for et produkt lenge før det er tilgjengelig. Så vi lanserte Forhåndsbestilling, som løser begge disse utfordringene! Mange har valgt å bruke denne funksjonen gjennom slaktesesongen i høst, vi har fått testet den godt og skal gi den et finpuss før neste sesong.
Som gründer i en oppstartsbedrift lærer man seg litt om veldig mye forskjellig. Men det kommer til et punkt der fremdriften og utviklingen av selskapet trenger kompetanse du selv ikke har, samt mer tid enn døgnet har. I oktober vokste derfor teamet i Matfra.no med to nye medlemmer; Eva og Håvard! Eva jobber med markedsføring og innholdsproduksjon, for at Matfra.no skal nå ut til alle lokalmatprodusenter og -kunder i hele Norge. Håvard jobber med nettverk og større lokalmatprodusenter, for å styrke vårt samarbeid med andre organisasjoner og selskap.
Etter et år med vår egen skreddersydde markedsplass syntes vi at den trengte en liten oppfrisking i julegave. Så i midten av desember lanserte vi en ny forside med nytt innhold og nytt utseende og bedre funksjonalitet på produktsidene som gjør det enklere å finne produkter og gjennomføre kjøp. Vi lanserte også en flunkende ny blogg, slik at vi kan kommunisere både enklere og bedre enn vi kan gjennom sosiale media. I bloggen vår vil du blant annet finne nyheter om Matfra.no, intervjuer med de flotte lokalmatprodusentene som bruker markedsplassen, oppskrifter med råvarene du finner på markedsplassen, samt andre ting som opptar oss: klima og bærekraft, dyrevelferd, folkehelse, lokalsamfunn, verdien av ekte mat - og mye annet!
Vi håper at du som bruker Matfra.no til enten å selge mat eller kjøpe mat vil fortsette med det i 2021. Vi håper også at du vil fortelle om oss til familie, venner og kollegaer, slik hjelper du oss til å vokse som konsept og å øke salget til alle lokalmatprodusentene som bruker markedsplassen. Har du tilbakemeldinger, enten det er ris, ros eller en god idé, ikke nøl med å ta kontakt. Tusen takk til alle som har støttet oss i året som har gått!
I løpet av 2021 har Matfra.no ambisjoner om å bli Norges største markedsplass for lokal mat - vil du være med oss på veien dit?